Facebook Chat plugin-t használsz a weboldaladon? Ezt a cikket el kell olvasnod!

Rendkívül sok weboldal használja a Facebook egyik szolgáltatását, nevezetesen Chat Plugin-t, amely a Facebook Messengert kapcsolja össze weboldaladdal, a látogatók pedig közvetlenül a weboldaladon keresztül küldhetnek neked Facebook Messengeres üzeneteket.

A szolgáltatás rendkívül népszerű, okkal, hiszen nagyban megkönnyíti a vásárlókkal, ügyfelekkel való kommunikációt, informatikai szempontból pedig nagyon egyszerűen használható, illetve telepíthető. Erről részletesen itt olvashatsz. Informatikai, illetve marketing szempontból itt meg is áll a történet, hiszen készen vagyunk, már csak válaszolni kell a beérkező kérdésekre. Mindez adatvédelmi szempontból azonban nem olyan egyszerű.

Milyen adatvédelmi kötelezettségeim vannak, ha használom a Facebook Chat plugin-t?

Mielőtt erre a kérdésre válaszolhatnánk, célszerű megnézni, hogy a Facebook és a weboldal üzemeltetője között milyen megállapodás, szerződés jön létre. Ezt a kérdést viszonylag gyorsan rendezni lehet, hiszen a fent linkelt oldalt kiemeli, hogy a szolgáltatásra a Facebook üzleti eszközök felhasználási feltételeiről szóló dokumentum rendelkezik.

Ez a dokumentum aztán rendkívül bonyolult és nyakatekert módon elmagyarázza számunkra, hogy milyen feltételekkel és hogyan alkalmazhatóak a Facebook üzleti funkciói, úgy mint a Facebook Chat plugin is. Az adatkezelésre vonatkozó szabályok esetén pedig egy ennél még bonyolultabb csavar következik, ugyanis több más dokumentum áttanulmányozásának segítségével juthatunk arra a következtetésre, hogy a honlap üzemeltetője és a Facebook a Chat plugin alkalmazása során közös adatkezelőnek minősülnek. Ez főként abból következik, hogy a Chat Plugin használatához a Facebook Javascript SDK-t is használni szükséges, amelyet a Facebook a közös adatkezelési esetek felsorolásában nyilvántart.

Mi következik mindebből?

Tekintettel a Facebook és a weboldal üzemeltetője közös adatkezelői státuszára, közös adatkezelési megállapodást szükséges kötni a Facebookkal. Ahogy ezt a Fashion ID ügy, illetve a Facebook-os “Tetszik” gomb kapcsán már leírtuk, itt szerencsénk van, a Facebook használatával automatikusan megkötjük ezt a megállapodást, ami itt érhető el.

Ennek érelmében a honlap üzemeltetőjének mindenképpen meg kell felelnie a magállapodásban és a GDPR-ban foglaltaknak egyaránt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy számos dologról szükséges tájékoztatni az érintetteket az adatkezeléssel kapcsolatban, illetve a megállapodás kivonatos tartalmát is elérhető kell tenni a felhasználók számára.

A nehezebb dió az adatkezelés jogalapjának meghatározása lesz, amelyet lehetséges akár hozzájárulás akár jogos érdek alapján biztosítani. Hozzájárulás esetében azonban minden esetben bizonyíthatónak kell lennie, hogy a kérdéses hozzájárulás valóban megtörtént, jogos érdek alkalmazása során pedig el kell végezni egy érdekmérlegelési tesztet, amelynek lényege az, hogy megpróbáljuk bizonyítani, hogy a Chat funkció használatához fűződő érdekünk nagyobb, mint az érintett magánszférájához való joga.

Mi történik, ha nem tartom be a fentieket?

A GDPR megsértéséből eredő következményekkel egy másik cikkünkben részletesen is foglalkoztunk. Ezt itt érheted el.

Hogyan felelhetek meg mindennek?

Bár kétségtelen, hogy az adatvédelmi megfelelés elérhető önerőből is, az ilyen bonyolult adatkezelési helyzetek elemzésére, valamint a kérdéses érdekmérlegelési teszt elvégzésére érdemes szakértőt megbízni. Ezen felül különös figyelmet kell szentelni az Európai Unión kívülre történő adattovábbítások kérdéskörére is, amely az utóbbi időben szintén komoly fejtörést okozott az európai adatkezelőknek.

A Data Protection Solutions csapata gyorsan és egyszerűen old meg minden adatvédelemmel kapcsolatban felmerülő problémát egyedi igényekhez és célokhoz igazítva.

 

info@dataprotectionsolutions.hu

 Data Protection Solutions csapata